Knådfritt surdegsbröd i gryta

Jag har inte vågat mig på surdegsbröd tidigare av flera anledningar. Dels tycker jag det verkar så petnoga hela tiden med lufttemperaturer, gram och evighetslånga jästider, dels så saknar jag en vettig köksassistent, baksten och jäskorgar....jag har tappat sugen bara jag börjat läsa recepten...
 
Jag bestämde mig ändå häromdan att knåpa ihop en surdegsgrund och försöka få till ett bröd utan knådning och med hjälp av min gamla emaljgryta (loppisfynd för 20 kronor vill jag minnas). Brödet blev faktiskt riktigt gott, saftigt och lagom surt:)
 
Så nu får jag ta mig i kragen och utforska det här vidare.

Knådfritt surdegsbröd med valnötter
 
0,75 dl vaken surdeg på råg
5 dl ljummet vatten
7 dl manitoba cream
2 dl rågmjöl
 
1 msk havssalt
En näve valnötter
 
Dag 1 (kväll)
Blanda surdeg, vatten, mjöl och honung. Låt stå lite lagom varmt i ca 12 timmar, över natten.
 
Dag 2 (morgon)
Blanda i salt och nötter i degen och eventuellt lite mjöl i degen om den är allt för lös. Låt degen jäsa i en oljad bunke och vik den 3 ggr med ca 30-45 minuter mellan.
 
Värm ugnen till 250 grader och låt grytan stå i ugnen tills den blir het. Häll degen i den heta grytan, lägg på locket, ställ in i ugnen och sänk till 225 grader. Låt locket ligga på i 30 minuter, tag av locket och låt stå i ca 15 minuter. Innertemperaturen bör vara 98 grader.
 
Låt svalna på galler under bakduk.
 
 
Klart!
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0