Filmjölkslimpa med kanel

En ny variant på min favorit filmjölkslimpan, denna gång smaksatt med kanel och hasselnötter för lite juligare smak. Väldigt god med en skiva julskinka och stark senap.



3,5 dl vetemjöl
3 dl fint rågmjöl
0,5 tsk salt
0,5 dl kruskakli
0,5 dl krossade linfrön
0,5 dl rågkross
0,5 dl hela aprikoser
0,5 dl hela hasselnötter
1 tsk kanel
5 dl filmjölk
1,5 dl ljus sirap
1 tsk bikarbonat

Ugn: 175 grader

Blanda mjölsorterna med salt, kruskakli, linfrön, rågkross, aprikoser, hasselnötter och kanel.
Blanda filmjölk noga med sirap och bikarbonat.
Tillsätt mjölblandningen och rör försiktigt till en jämn smet.
Fyll en 1 1/2-liters form med bakplåtspapper och häll i smeten. Strö över lite rågkross eller vetemjöl.
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 1 1/2 timme. Pröva med sticka så att brödet känns torrt. Stjälp upp på galler och låt svalna helt innan du skär upp i skivor
Går utmärkt att frysa.


Kommentarer
Emma

Det låter som ett riktigt gott bröd!

2011-12-27 @ 23:14:19
URL: http://medmetta.blogg.se/
Karin

Jag är som du vet alldeles för dålig på allt vad modern teknik heter och där inkluderat internet. Jag lever i nuet så att säga! :) Alltså har jag inte kollat in din blogg så många gånger men nu ser det ju lite ut som att du inte heller gjort det på ett tag. Synd för den är fin! Men någon måste ju jobba också!

Kram

2012-05-09 @ 10:06:05


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0